top of page
  • mlavendula

תוסף ברזל: לא כ"כ מהר

עודכן: 7 בדצמ׳ 2023


הרבה טבעונים וצמחונים, אבל גם אוכלי כל, נוטלים תוספי ברזל מבלי שבדקו בכלל אם אכן חסר להם או בגלל שפעם הם בדקו והיה חסר להם.

ויש כאלה שמרגישים תסמינים של חוסר כמו כאבי ראש, עייפות או סחרחורות, יכול להיות שבאמת חסר להם אבל גם יכול להיות שלא. כי אותם תסמינים יכולים להופיע גם כשיש לנו עודף ברזל, ולגרום לנו לחשוב שחסר לנו ברזל כשבעצם יש לנו יותר מדי.


הברזל אחראי על:

ייצור ההמוגלובין והמיוגלובין

חיוני ליצירת החלבונים קולגן ואלסטין

חיוני לתהליך חילוף החומרים של סוכרים, חלבונים ושומנים

מרכיב באנזימים שונים

חיוני לייצור מתווכים עצביים ועוד ועוד..


וכשיש לנו יותר מדי, הברזל יכול להתחמצן ולהזיק. ת'אכלס אפשר להסתכל עליו כמו על רדיקל חופשי: הוא יכול לאבד אלקטרונים ואז "לגנוב" אלקטרונים מאחרים, מה שגורם לתהליכי חמצון בתאים וברקמות ומביא להם נזק. מפגיעה בכלי הדם, פגיעה בתאי העצב במוח ועד תהליכים סרטניים. נזק חמצוני מהווה אחד מהגורמים העיקריים להיווצרות ולהתפתחות של מספר רב של מחלות.


בזמן דלקת, למשל, לא מומלץ כלל ליטול תוסף ברזל, כי החיידקים צריכים את הברזל לגדילה שלהם, ואם ניתן להם עוד ברזל מבחוץ, הדלקת רק תגבר.


סביר להניח שקופות החולים לא ישתפו עם זה פעולה, ובשביל זה יש מעבדות פרטיות, אבל גם אם מצאנו בבדיקת דם שחסר לנו ברזל , ולקחנו תוסף, צריך לחזור שוב על הבדיקה, אפילו חודש – חודשיים אחרי (תלוי במינונים שלקחנו ואם גם בינתיים שיפרנו את התזונה שלנו) כדי לראות שאנו לא מגיעים למצב של עודף ברזל.


ברזל נמצא בהרבה מזונות מן הצומח, כמו: קטניות, קינואה, אגוזים, שקדים, זרעים, סלק, ארטישוק, אפרסמון, פטרוזילה, חובייזה ועוד.. לכן בתזונה טבעונית לא אמור להיות חסר בברזל. ואם כבר חסר ברזל, צריך לבדוק מה הסיבה לכך. ובדיוק בשביל זה בניתי את התוכנית "גם טבעוני גם בריא", כדי שטבעונים לא יסבלו מחסרים תזונתיים וכדי שיוכלו ליהנות מתפריט בריא מאוזן ומגוון.



אצבעות מחזיקות קפסולה של תוסף ברזל
תוסף ברזל

12 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page