top of page
  • mlavendula

על זיעה, דאודורנט ותזונה

על העור שלנו מפוזרות בלוטות זיעה, המפרישות את הזיעה. ישנן בלוטות זיעה אקריניות, אשר מצויות על כל הגוף ומייצרות זיעה המורכבת בעיקר ממים ומלחים למיניהם. וישנן בלוטות זיעה אפוקריניות, אשר מצויות בבית השחי ומסביב לאיברי המין, אלו מייצרות זיעה המורכבת מחומרים שומניים, והחיידקים המפרקים את החומרים האלו, הם הגורמים לריח (לזיעה עצמה אין ריח).


לזיעה שני תפקידים:

האחד: לשמור על טמפרטורה קבועה של הגוף. בלוטות הזיעה מפרישות זיעה המתנדפת לאוויר ומקררת אותנו.

השני: סילוק הפסולת המטבולית (זו הסיבה שבהליכה לסאונה אנו תורמים לתהליך ניקוי הרעלים).


יום יום, כמעט באופן אוטומטי, אנו מרססים או מורחים כל מיני חומרים על בית השחי שלנו.

מה אנו יודעים על הדאודורנט שלנו?


יש את הדאודורנט הרגיל, שלא פוגע בתהליך ההזעה. הוא מטשטש את ריח הזיעה באמצעות חומרי בישום ואלכוהול, וגם באמצעות חומרים אנטיבקטריאליים, המונעים את פעילותם של החיידקים וכך מונעים את ריח הזיעה. בנוסף לבושם ולאלכוהול, מכיל גם כימיקלים שונים, וכל אלו עלולים לגרום לאלרגיה בעור, המתבטאת בגרד, אודם ונפיחות.

יש את האנטיפרספירנט, המהווה את רוב הדאודרנטים הקיימים היום. מכיל מלחי אלומיניום (כמעט בכולם), אשר יודעים לחסום את בלוטות הזיעה וכך הזיעה לא מופרשת וכך מונעים תהליך טבעי ונחוץ בגוף שלנו. חשוב לדעת כי מולקולת האלומיניום, שהיא מתכת רעילה, מסוגלת לחדור לזרם הדם. בגלל שמלחי האלומיניום סותמים את בלוטות הזיעה (ובגלל שגם הדאודורנט הזה מכיל כימיקלים שונים, בישום ואלכוהול), גם במקרה הזה עלולים להתפתח גרד, אודם ונפיחות.

בחנויות הטבע אפשר למצוא דאודורנט טבעי, שאינו מכיל אלומיניום, בישום סינטטי או כימיקלים אחרים.

בדר"כ הדאודורנט הזה יהיה מבוסס על שמנים אתרים ועל סודה לשתייה. השמנים האתרים (כמו לבנדר ולימון) הם נוגדי חיידקים, מרעננים ונותנים בישום טבעי למוצר. והסודה, הסודה היא בסיסית, והחיידקים המפרקים את הזיעה והגורמים לריח, זקוקים לסביבה חומצית כדי להתקיים.

משתמשים גם במלח אבץ, שיודע ללכוד את מולקולות הריח. ויש גם את האבן המינרלית.

על כל דאודורנט שתבחרו, חשוב שבלילה תפרגנו לבית השחי שלכם ותנו לו ללכת לישון נקי מחומרים כימיים או טבעיים. תנו לו לנשום!


ואיך התזונה משפיעה על הזיעה שלנו:


הירקות הירוקים, שיש כ"כ הרבה דברים טובים לכתוב עליהם, יודעים גם לקרר את הגוף. כל העלים הירוקים (חסה, בייבי, פטרוזיליה..), ברוקולי, מלפפון, אספרגוס. כל העלים של הירקות הגדלים מעל האדמה (לפי הסינים, בקיץ כדאי לאכול פחות ירקות שורש). גם פירות וירקות יעשו עבודה טובה.


מבחינת חלבון, פה יש לנו יתרון. שכן חלבון מן החי נחשב מזון מחמם, כי צריך לעבור תהליך ארוך של בישול וגם זמן העיכול שלו ארוך יותר.

תבלינים מחממים כמו ג'ינגר, הל, צפורן, קנמון ופלפל חריף, מגבירים את כמות החום בגוף. גם קפאין, אלכוהול (וסיגריות) מגבירים את כמות החום בגוף.


וכמובן לשתות מים, וגם חליטות קרות של נענע, לואיזה, מרווה, קמומיל... תה ירוק או פשוט לסחוט לימון.


אשה מרימה את היד שלה
אשה מרימה את היד שלה

11 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page